چگونه بفهمم به اختلال خوردن مبتلا هستم؟!
نوشته شده توسط : spudgene

چگونه بفهمم به اختلال خوردن مبتلا هستم؟!

در جهان هر ۶۲ دقیقه یک بار، یک نفر به علت اختلالات خوردن جان خود را از دست میدهد!

اختلال خوردن وضعیتی است که شما را دچار عادت‌های غذایی ناسالم می‌کند. ۳۰ میلیون نفر از آمریکایی‌ها با هر جنسیت و سنی دچار یکی از انواع اختلالات خوردن هستند.

انواع این اختلالات شامل:

آنورکسیا (بی‌اشتهایی عصبی) است که آنها اغلب با وجود کمبود وزن با روش‌های مختلف سعی در لاغری دارند.
بولیمیا (پراشتهایی عصبی) اختلالی ست که فرد زیاد غذا میخورد و بعد برای جبران کالری مصرفی رفتارهای «پاکسازی» انجام می‌دهد مثل استفراغ.
اختلال زیاده روی در خوردن (پرخوری عصبی) که افراد به طور وحشتناکی غذا می‌خورند و دچار اضافه وزن می‌شوند.
اختلال هرزه خواری، که در آن فرد تمایل دارد مواد غیرغذایی بخورد مثل خاک یا گچ.
همچنین سندرم خوردن شبانه و سایر اختلالات خوردن را در ادامه با جزئیات بیشتر توضیح خواهیم داد.

هر یک از این موارد صدمات شدیدی به بدن وارد می‌کنند حتی ممکن است باعث مرگ شوند پس داشتن اطلاعات کافی به شما کمک می‌کند تا آنها را بهتر در خودتان یا عزیزان‌تان تشخیص دهید و برای درمان اقدام کنید. به شما اطمینان می‌دهیم که بعد از خواندن این مطلب تا حدی به امر تشخیص رسیده‌اید. با ما همراه باشید.

علل ایجاد اختلالات خوردن و تغذیه چه مواردی هستند؟
 

محققین بر این باوراند که اختلالات خوردن ممکن ‌است علل‌ متنوعی به شرح زیر داشته‌ باشند.

ژنتیک:
طبق تحقیقات بر روی دوقلوهایی که در زمان تولد از یکدیگر جدا شده و توسط خانواده‌های متفاوتی به فرزندی گرفته ‌شدند، مدارک حاصل نشان از ارثی ‌بودن این اختلال میدهند. طبق این تحقیقات به طور متوسط اگر یکی از دوقلوها اختلال خوردن داشته ‌باشد احتمال اینکه قُل دیگر مبتلا شود ۵۰٪ است.

ویژگی‌های شخصیتی:
اختلال ‌روانی، کمال‌گرایی و تکانشگری سه ویژگی‌ای هستند که اغلب با احتمال ابتلا به یکی از اختلالات خوردن مرتبط ‌می‌باشند.

چه روش‌هایی برای درمان اختلالات خوردن وجود دارند؟
یکی از مهم‌ترین مواردی که برای انتخاب روانشناس باید در نظر بگیریم روش درمان او می‌باشد. هر روش برای هر فرد به شکل متفاوتی عمل می‌کند. بسته به اینکه مراجع در چه مرحله درمانی قرار دارد ممکن است برخی روش‌ها از سایرین بهتر جواب دهند.

عمدتاً کاهش رفتارهای اختلالات خوردن اولین هدف درمان است. سه مورد از انواع رویکردها را بررسی خواهیم کرد.

1- روش ACT
هدف اصلی در این شیوه تغییر اعمال شماست تا افکار و احساستان. مراجعین آموزش میبینند تا ارزش‌های اصلی خود را بسازند و متعهد می‌شوند اهدافی را در جهت شکوفایی این ارزش‌ها برگزینند.

همچنین افراد را تشویق می‌کنید تا خودشان را از احساسات و هیجانات‌شان جدا بدانند و بیاموزند درد و اضطراب بخش طبیعی‌ای از زندگی هستند. هدف، یافتن حس خوب نیست بلکه درست و اصیل زندگی کردن است؛ زمانی که زندگی خوبی در پیش می‌گیرید حس خوبی هم خواهید داشت.

2- روش CBT-E/CBT
در این روش تمرکز بر باورها، ارزش‌ها و فرآیند‌های شناختی است که رفتارهای اختلالات خوردن و تغذیه را نیز شامل می‌شود. در اینجا هدف تغییر باورها و نگرش‌های تحریف شده درباره‌ مفهوم وزن، شکل بدن و ظاهر است که مربوط به پیشروی این اختلالات می‌شود.

۳- خانواده درمانی:
مشاوره خانواده برای درمان نوجوانان مبتلا به آنورکسیا و بولیمیا موثر واقع شده. تمام اعضای خانواده بخش مهمی از درمان هستند که شامل اصلاح برنامه غذایی، جبران وزن و متوقف کردن اثرات نامناسبِ رفتار می‌باشد؛ یکی از اهداف دیگر، برگرداندن کنترل دوباره بر غذا خوردن است.

 





:: بازدید از این مطلب : 136
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: